the day before

Hosszú éven vagyunk túl Játémegjelenések terén hisz tizenegy és fél hónap már eltelt az évből, voltak nagyon jó megjelenések és voltak kevésfé jók is, meg hát volt a The Day Before is.

Kezdjük inkább a legelején az egészet,

246156 normal day

2021 januárjában mutatták be

A The Day Before-t egy emlékezetes előzetessel. A zombis multiplayer túlélőjátékok régóta népszerűek, főleg a Steamen, így nem volt meglepő, hogy a The Day Before is megragadta a nézők fantáziáját, pláne, hogy nyílt világú MMO-nak ígérték, feltűnően részletgazdag látványvilággal. Egészen bámulatos volt az elhagyatott nagyváros képe, ami csak úgy árasztotta magából a The Walking Dead és a The Division hangulatát, a műfaji megjelölés pedig azt sejttette, hogy egy hatalmas világot fogunk felfedezni és kifosztani, ahol nem csak rengeteg zombival, hanem sok más játékossal és online közösségekkel is összefuthatunk majd. Azt érezni lehetetett, hogy a videóban az egymással beszélgető játékosok hangját utólag adták hozzá a gameplay-hez, mert nagyon természetellenesen szóltak egymáshoz, de ez még nem igazán adott okot az aggodalomra. Addigra már megszoktunk, hogy a legnagyobb játékcégek is hajlamosak ferdíteni az előzetesekben, de sokan úgy voltak vele, hogy ha még nem is pont így fog kinézni a The Day Before végső változata, a projekt akkor is biztató

2021-Februárjában

Újabb előzetes kapott a játék, az IGN Festen mutattak be egy olyan videót, amiben már nappal is látni lehetett egy romos nagyvárost, itt talán még impozánsabbnak tűnt a grafika. Majd áprilisban jött egy újabb, 13 perces felvétel, ami végleg megszilárdította a hype-ot: ebben már vidéki benzinkúton és tanyán fosztogattak a túlélők, ráadásul kocsikkal közlekedtek, ami alapján joggal gondolta az ember, hogy egy hatalmas világot lehet majd bejárni. Fontos hangsúlyozni, hogy mindehhez bámulatos látványvilágot társítottak, mert a független stúdiók nyílt világú túlélőjátékára egyáltalán nem jellemző, hogy például a sár ennyire realisztikusan viselkedik az abroncsok súlya alatt.

 a megjelenési dátumát (mármint az elsőt),

a terv az volt, hogy 2022. június 21-tól lesz elérhető PC-n. Körülbelül 2022 elejére lett a Steam kívánságlistájának éllovasa a játék, ezt pedig nem pusztán azért jegyzem meg, mert jól hangzik, hanem mert a Valve platformjának ökoszisztémájában rendkívül fontos egy indie játék számára, hogy hány wishlisten szerepel, a fejlesztés alatt álló projektekhez sokszor ezzel a statisztikával szoktak anyagi támogatást szerezni.

2022-ben

kezdett el gyanússá válni, hogy valami nem stimmel a The Day Before-ral. Miután bejelentették a megjelenési dátumot, nagyjából fél évig semmit sem lehetett hallani az állítólagos MMO-ról, egy hónappal a premier előtt pedig a Fntastic elárulta, hogy egészen 2023. március 1-ig csúszik premier. Ez fura lépés volt, mert ilyen közel a megjelenéshez nem szoktak ennyire nagy késést bejelenteni, de a Fntastic azzal érvelt, hogy át akarnak váltani a nem sokkal korábban megjelent Unreal Engine 5-re. Az pedig már határozottan aggasztó jel volt, amikor egy hónappal később arról beszélt a stúdió, hogy önkéntesek segítségével szeretnék befejezni a játékot. Ez azt jelentette, hogy olyan munkákat is ingyen szerettek volna letudni, mint a lokalizáció és a közösségmoderáció, ezért cserébe részvételi bizonyítványt és ingyen játékkódokat ígértek. A Fntastic munkatársai az évek során elég bizarr dolgokat mondtak, az önkéntes munkával kapcsolatban például azt, hogy „ha valamit önszántadból csinálsz, eljön a mennyország,” meg hogy „ha valamit akaratod ellenére csinálsz, eljön a pokol.”

images

Ezek után

sokáig nem mutatták meg a The Day Before játékmenetét, a közönség pedig egyre pesszimistább lett. 2023 elején az Nvidia megosztott egy rövid videót a gameplay-ről, de ez erősen szkriptelnek érződött, az emberek pedig már egy nyers videót akartak látni a játékról. Január végén a Fntastic újabb késést jelentett be (2023. november 10-re csúsztak), a játék eltűnt a Steamről, a stúdió pedig olyan amatőr magyarázattokkal állt elő, hogy a játékosok nagyobbik részének valószínűleg itt párolgott el a maradék bizalma. Először azt állították, hogy egy bug miatt szedték le a játékot, később már viszont azzal magyarázták a dolgot, hogy jogi vitába keveredtek egy naptárapplikáció készítőjével, aki levédette a The Day Before címet. Hogy ezt miért vették észre ilyen későn, az jó kérdés, de a csapat szerint akkor is halasztották volna a megjelenést, ha nincs ez a jogi bonyodalom a játék címével. Ekkor már sokan arról beszéltek, hogy a The Day Before talán nem is létezik és egy nagy átverés az egész, de aztán február elején tényleg megmutatták a vágatlan játékmenetet. Ez a videó viszont bebizonyította, hogy a Fntastic hatalmasat lódított az első trailerekkel. Az új felvétel alapján a The Day Before egy totálisan fantáziátlan, szürke és unalmas túlélőjátéknak tűnt, amibe a zombiknál csak a kreativitásból szorult kevesebb. Egyre több tartalomgyártó kezdett el beszélni arról, hogy a The Day Before valamiféle csalás vagy átverés lehet. Ezt arra alapozták, hogy bizonyos elemeiben túlságosan is hasonlított más, népszerű játékokra. Már a kezdetektől sokan mondták, hogy a The Day Before elhagyatott nagyvárosa a The Divisionre, a nyers hangulata pedig a The Last of Usra emlékeztet, de aztán az is feltűnt egyeseknek, hogy a legújabb trailer egyik montázsa egy az egyben lemásolta a Call of Duty: Black Ops Cold War zombis játékmódjának az előzetesét. De voltak olyan vádak is, hogy a Fntastic a SnowRunnerből és a Life is Strange-ből emelt át bizonyos elemeket. Szintén napvilágra került, hogy a stúdió a korábbi játékait (The Wild Egiht, Deadly Dozen) már a korai hozzáférés ideje alatt félbehagyta. Az meg már csak olaj volt a tűzre, hogy eltűntek a Fntastic YouTube-csatornájáról a korábbi videók, a stúdió pedig még júniusban is azt állította, hogy a The Day Before vissza fog kerülni a kívánságlisták élére.

A legtöbben lemondtak arról, hogy a The Day Before-ból valaha is élvezhető játék lesz (vagy hogy egyáltalán elkészül), ám november elején bejelentették, hogy kis késéssel ugyan, de december 7-én meg fog jelenni. Végül aztán tényleg megérkezett a Steamre a hányattatott sorsú játék korai hozzáférésű változata, és ahogy arra számítani lehetett, botrányosan rossz lett. Hivatalos teszt nem sok készült róla (bár az amerikai kolléga rányomta az 1/10-es plecsnit), a Steamen viszont végül 15%-os felhasználói értékelést kapott, amivel ez lett a platform legrosszabb játéka. A The Day Before adatlapja még most is azt állítja, hogy ez egy nyílt világú MMO, de igazából egy Tarkov-szerű extraction shooter lett belőle, amiben az a cél, hogy egy elhagyatott városban próbálunk készleteket összeszedni, majd ezekkel élve visszajutni a bázisunkra. A beszámolók és a videók alapján semmi szórakoztató nincs a játékban, zombival és más felhasználókkal is alig lehet összefutni, glitchből és szerverproblémából viszont nincs hiány. Az első napon még volt, hogy 38 104 felhasználó indította el a játékot, de a SteamDB adatai szerint nagyon gyorsan elpárolgott a játék közönsége.

A nagy fordulat

nem az volt, hogy a The Day Before pocsék lett, hanem hogy a Fntastic milyen gyorsan lemondott róla. Az elmúlt egy-két évben rengeteg olyan közleményt láttunk, melyekkel a stúdiók bejelentették, hogy nem fejlesztik tovább pár hónappal vagy esztendővel korábban megjelent játékukat, az viszont valószínűleg rekord, hogy a Fntastic mindössze négy nappal a The Day Before megjelenése után közölte, lehúzzák a rolót. Közleményük szerint a játék anyagi bukásnak bizonyult, ezért nem tudják folytatni a fejlesztését, a bevételeket pedig az adósságaik kifizetésére kell fordítaniuk. Ez alapján először úgy tűnt, hogy a Fntastic nem fogja visszatéríteni a vásárlóknak a játék árát, később viszont ők, illetve a kiadó Mytona is megígérte, hogy azokat is kárpótolják, akik több mint két órát játszottak a The Day Before-ral, és a beszámolók szerint tényleg sokan visszakapták a pénzüket. A játékot pár napja már nem is lehet megvásárolni a Steamen.

A Fntastic elég gyanúsan viselkedett a bejelentést követően. A YouTube-csatornájukról eltűnt az összes videó, a stúdió vezérigazgatója törölte magát a Twitterről, a közösségi oldalon pedig azt válaszolták az egyik őket becsmérlő kommentelőnek, hogy „ez volt az első nagy tapasztalatunk. Sz*r ügy.” A The Day Before egyik névtelen fejlesztője nemrég azt mondta a DualShockersnek, hogy a játék sohasem készült MMO-nak, mindig is az volt a terv, hogy száznál kevesebb ember lesz egyszerre a pályán. Állítása szerint komoly problémák voltak a Fntasticot vezető Gotovtsev-testvérekkel, akik nem foglalkoztak a fejlesztők visszajelzéseivel, légből kapott ötletekkel rukkoltak elő és kirúgták azokat, akik panaszkodtak emiatt. Korábban kiszivárgott egy screenshot, melynek tanúsága szerint a The Day Before-ból körülbelül 200 ezer másolatot adtak el, amiből legalább 90 ezernek visszatérítették az árát. A lapnak nyilatkozó fejlesztő szerint a kép hiteles, és azt is elmondta, hogy a Fntastic vezetői szerinte nem kaptak pénzt a játék eladásai után a Mytonától.

Annak ellenére, hogy állítólag öt évig dolgoztak rajta, a bxbl néven futó Reddit-felhasználó felfedezte, hogy a The Day Before egy 300 dolláros eszközcsomagot használt a teljes várostérképhez, és kizárólag a pajta, a fő csomópont és a játékosok tárgyai eredeti modellek a játékban. Egy másik felhasználó rávilágított arra, hogy egy 65 dollár értékű csomagból származik az inventory és a játékmenet bizonyos elemei is. A közösség dühe miatt a The Day Before lezárta Discord-szerverét, és még a régi előzeteseket is elrejtették, hogy ne legyen összehasonlítási alap.

2023-ban rengeteg remek játék látott napvilágot és ahelyett, hogy ezekhez csatlakoznának, a The Day Before inkább az olyan hírhedt címek listájára fog felkerülni, mint a Lord of the Rings: Gollum és a The Walking Dead: Destinies. A The Day Before Unreal Engine piactérről származó térképe és játékmenete a legsúlyosabb bizonyíték arra, hogy a Fntasticnek valószínűleg soha nem volt komoly terve a beígért zombis túlélő MMO elkészítése kapcsán. A csapat hivatalos közleménye alapján a stúdiót bezárják, és a játékból befolyt bevételt tartozásaik törlesztésére fogják felhasználni partnereik felé. A szervereket állítólag még nem fogják leállítani, de a Steamen már nincs lehetőség a játék megvásárlására.

Mindennek a tetejére az is napvilágot látott hogy a fejlesztő stúdió a Fntastic állítólag mégsem húzta le a rolót csak nevet változtatott Steam-en mégpedig „Eight Points”-ra ami véleményem alapján még felháborítóbb mintha csak simán csődbe ment volna és feladta volna ezt az egészet.